• A-
  • A
  • A+
  • A
  • A
  • A
  • A

Aktualności

02-02-22
Przetarg na budowę trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na wykonawcę robót budowlanych obejmujących budowę torowiska oraz przystanków tramwajowych na ulicy Ratajczaka.


- Budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka to ważna inwestycja rozwijająca komunikację zbiorową w naszym mieście. Sprawi, że dojazd do centrum będzie łatwiejszy, zwłaszcza dla mieszkańców Wildy i Dębca - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dążymy do uspokojenia ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego, by piesi mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Po zakończeniu inwestycji w centrum, do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie nie tylko nowa trasa tramwajowa, ale też odnowiona ul. Św. Marcin i Stary Rynek - dodaje prezydent.

Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum odmieniającego śródmieście Poznania, pierwszy obejmuje odnowę ul. Św. Marcin oraz sąsiednich ulic, m.in. Al. Marcinkowskiego. Nowa trasa wybudowana zostanie na odcinku od ul. Królowej Jadwigi do ul. Św. Marcin. Dalej, do ul. 27 Grudnia, torowisko powstanie w ramach pierwszego etapu Programu Centrum, obejmującego także przebudowę południowej strony pl. Wolności i ul. 27 Grudnia. Przetarg na te prace został już ogłoszony wcześniej.

    • Nadchodząca inwestycja to nie tylko trasa tramwajowa, ale też gruntowna przebudowa ul. Ratajczaka. Chodniki dla pieszych będą szersze, pojawi się infrastruktura rowerowa, przybędzie zieleni. Przebudowane zostaną też sieci uzbrojenia podziemnego. Liczymy na pomyślne rozstrzygnięcie postępowania przetargowego. Potencjalni wykonawcy mają czas na składanie swoich ofert do 7 marca - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.


  • Nowe przystanki tramwajowe wybudowane zostaną na wysokości Starego Browaru. Będą typu wiedeńskiego, czyli wyniesione tak, jak np. na nowym przystanku Ratajczaka na ul. Św. Marcin. Włączenie planowanej trasy w dotychczasową sieć linii tramwajowych wymaga również przebudowy węzła komunikacyjnego u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i ul. Matyi. W trzech miejscach znikną schody prowadzące do przejścia podziemnego, bo dojście na przystanek tramwajowy Wierzbięcice będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych z przejazdem rowerowym. Wyremontowane zostaną także schody prowadzące do parku Karola Marcinkowskiego.

W ramach inwestycji zaplanowano nasadzenia 36 nowych drzew i ponad 4 tysięcy krzewów. Przesadzonych zostanie 38 drzew obecnie rosnących na terenie, który zostanie objęty pracami.

rataj 4

Ul. Ratajczaka od skrzyżowania z ul. Św. Marcin do ul. Ogrodowej będzie strefą zamieszkania. Główną ideą zagospodarowania tego odcinka było zaprojektowanie po obu stronach ulicy symetrycznych przestrzeni obsadzonych drzewami i zielenią niską. Będzie to ciąg z ogródkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przewidziano też miejsca odpoczynku z ławkami.

rataj 3

Miejscem spotkań i odpoczynku może być także plac stanowiący kontynuację przestrzeni powstałej w ramach przebudowy ulicy Taczaka. Projektanci przewidzieli optyczne poszerzenie placu aż do wschodniej pierzei ul. Ratajczaka. Zostanie wydzielony wizualnie nawierzchnią z kostki granitowej w kolorze grafitowym. Na tej wysokości przewidziana jest jednolita nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i trasy rowerowej.

W strefie zamieszkania, czyli pomiędzy ul. Św. Marcin a ul. Powstańców Wielkopolskich, planowany jest bezprogowy układ nawierzchni, czyli przyjazny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - starszych, na wózkach. Na tym odcinku będzie ona kamienna i nawiąże wzorem do przebudowanego już odcinka ul. Św. Marcin.

rataj 2

Nawierzchnia torowiska będzie w nieco ciemniejszym odcieniu. Rozróżnienie kolorystyczne przewidziano także dla kontrapasa rowerowego w stronę ul. Św. Marcin (w przeciwnym kierunku rowerzyści pojadą jezdnią na zasadach ogólnych). Uwzględnienie ruchu rowerowego planowane jest także na ul. Niezłomnych oraz w obrębie wszystkich skrzyżowań wchodzących w zakres inwestycji.

W planach jest także odtworzenie - na bazie archiwalnych zdjęć - ogrodzenia ogródków przed budynkiem Izby Rzemieślniczej od strony ul. Niezłomnych. Obecnie przy wejściu zachowały się jedynie fragmenty murku przy schodach, w złym stanie technicznym i wizualnym. Pierwotnie murek okalał ogródki przed budynkiem.

Przewidziane są również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek. Ulicę rozświetlą nowe lampy. Całość uzupełni mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Ul. Ratajczaka jest łącznikiem komunikacyjnym dla osób przemieszczających się z centrum miasta, od ul. Św. Marcin do okolic dworca PKP, a także w stronę Wildy. Nowy odcinek trasy tramwajowej pozwoli lepiej połączyć ze sobą wiele obszarów miasta. Skróci czas dojazdu do śródmieścia - zwłaszcza mieszkańcom Dębca i Wildy. Trasa ta będzie również dodatkową osią komunikacyjną biegnącą w relacji południe-północ Poznania - pozwoli na to planowany w ostatnim etapie Programu Centrum prawoskręt torowiska z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a następnie przyszłe połączenie tramwaju z Garbar w stronę Naramowic.

Zadanie jest realizowane przy pomocy dofinansowania unijnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

PIM

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W związku z faktem, że od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych i ich danych osobowych (RODO), informujemy, że korzystając z serwisu Projekt Centrum - www.projektcentrum.pl wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w plikach cookies. Jeśli chcesz wyłączyć opcję gromadzenia plików cookies, kliknij Czytaj więcej, gdzie znajdziesz odsyłacze do poradników, jak to zrobić w używanej przez Ciebie przeglądarce. W zamieszczonej tam Polityce Prywatności zawarte są też szczegółowe informacje na temat przetwarzanych przez nas danych. Czytaj więcej…

Zrozumiałem