Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na wykonawcę robót budowlanych obejmujących budowę torowiska oraz przystanków tramwajowych na ulicy Ratajczaka.
- Budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka to ważna inwestycja rozwijająca komunikację zbiorową w naszym mieście. Sprawi, że dojazd do centrum będzie łatwiejszy, zwłaszcza dla mieszkańców Wildy i Dębca - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dążymy do uspokojenia ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego, by piesi mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Po zakończeniu inwestycji w centrum, do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie nie tylko nowa trasa tramwajowa, ale też odnowiona ul. Św. Marcin i Stary Rynek - dodaje prezydent.
Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum odmieniającego śródmieście Poznania, pierwszy obejmuje odnowę ul. Św. Marcin oraz sąsiednich ulic, m.in. Al. Marcinkowskiego. Nowa trasa wybudowana zostanie na odcinku od ul. Królowej Jadwigi do ul. Św. Marcin. Dalej, do ul. 27 Grudnia, torowisko powstanie w ramach pierwszego etapu Programu Centrum, obejmującego także przebudowę południowej strony pl. Wolności i ul. 27 Grudnia. Przetarg na te prace został już ogłoszony wcześniej.
W ramach inwestycji zaplanowano nasadzenia 36 nowych drzew i ponad 4 tysięcy krzewów. Przesadzonych zostanie 38 drzew obecnie rosnących na terenie, który zostanie objęty pracami.
Ul. Ratajczaka od skrzyżowania z ul. Św. Marcin do ul. Ogrodowej będzie strefą zamieszkania. Główną ideą zagospodarowania tego odcinka było zaprojektowanie po obu stronach ulicy symetrycznych przestrzeni obsadzonych drzewami i zielenią niską. Będzie to ciąg z ogródkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przewidziano też miejsca odpoczynku z ławkami.
Miejscem spotkań i odpoczynku może być także plac stanowiący kontynuację przestrzeni powstałej w ramach przebudowy ulicy Taczaka. Projektanci przewidzieli optyczne poszerzenie placu aż do wschodniej pierzei ul. Ratajczaka. Zostanie wydzielony wizualnie nawierzchnią z kostki granitowej w kolorze grafitowym. Na tej wysokości przewidziana jest jednolita nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i trasy rowerowej.
W strefie zamieszkania, czyli pomiędzy ul. Św. Marcin a ul. Powstańców Wielkopolskich, planowany jest bezprogowy układ nawierzchni, czyli przyjazny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - starszych, na wózkach. Na tym odcinku będzie ona kamienna i nawiąże wzorem do przebudowanego już odcinka ul. Św. Marcin.
Nawierzchnia torowiska będzie w nieco ciemniejszym odcieniu. Rozróżnienie kolorystyczne przewidziano także dla kontrapasa rowerowego w stronę ul. Św. Marcin (w przeciwnym kierunku rowerzyści pojadą jezdnią na zasadach ogólnych). Uwzględnienie ruchu rowerowego planowane jest także na ul. Niezłomnych oraz w obrębie wszystkich skrzyżowań wchodzących w zakres inwestycji.
W planach jest także odtworzenie - na bazie archiwalnych zdjęć - ogrodzenia ogródków przed budynkiem Izby Rzemieślniczej od strony ul. Niezłomnych. Obecnie przy wejściu zachowały się jedynie fragmenty murku przy schodach, w złym stanie technicznym i wizualnym. Pierwotnie murek okalał ogródki przed budynkiem.
Przewidziane są również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek. Ulicę rozświetlą nowe lampy. Całość uzupełni mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.
Ul. Ratajczaka jest łącznikiem komunikacyjnym dla osób przemieszczających się z centrum miasta, od ul. Św. Marcin do okolic dworca PKP, a także w stronę Wildy. Nowy odcinek trasy tramwajowej pozwoli lepiej połączyć ze sobą wiele obszarów miasta. Skróci czas dojazdu do śródmieścia - zwłaszcza mieszkańcom Dębca i Wildy. Trasa ta będzie również dodatkową osią komunikacyjną biegnącą w relacji południe-północ Poznania - pozwoli na to planowany w ostatnim etapie Programu Centrum prawoskręt torowiska z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a następnie przyszłe połączenie tramwaju z Garbar w stronę Naramowic.
Zadanie jest realizowane przy pomocy dofinansowania unijnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
PIM